EBOOK PANDUAN TINGGAL BERSAMA KELUARGA ANGKAT DI JEPUN

EBook "Panduan Tinggal Bersama Keluarga Angkat Di Jepun" (Versi Baru dan Kemaskini) akan dilancarkan mulai 1 November, 2016 dengan harga promosi RM30.00 sahaja. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan eBook dengan harga promosi, bolehlah menghubungi penulis di alamat email supce2001@yahoo.com atau sms ke 0164161121.

Tuesday, May 25, 2010

PERIHAL KEDUDUKAN ISLAM DI JEPUN


(Gambar Sebelah : MASJID KOBE)

Ini adalah petikan Artikel Utusan Online bertarikh 25 Mei, 2008 yang ditulis oleh Tan Sri Mazlan Nordin, ISIS Malaysia. Selamat Membaca.

SENASKAH Quran yang mengandungi tafsir dalam bahasa Jepun disampaikan kepada tukang catat ini beberapa waktu lalu. Tebalnya 808 muka, bermula dengan surah al-Fatihah dan berakhir dengan surah an-Nass.

Ia seperti tafsir bahasa Inggeris terbitan kompleks percetakan Al-Malik Fahd di Arab Saudi dan tafsir bahasa Inggeris oleh Abdullah Yusuf Ali serta tafsiran bahasa Melayu melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

Jelas bahawa para pemimpin golongan minoriti Islam di negara Jepun tidak ketinggalan dalam segala usaha untuk menegakkan syiar Islam. Hal ini dijelaskan lagi dalam rencana-rencana khas terbitan majalah Amerika, Asia Policy, isu bulan Januari 2008.

Makalah pertama berjudul Islam in Japan: A cause for concern? Yang kedua bertajuk Islam in the Japanese Context dan yang ketiga bertajuk Muslims in Contemporary Japan.

Antara penulis ialah Michael Penn, pengarah eksekutif Institut Shingetsu Pengkajian Hubungan Jepun-Islam. Esei beliau mengkaji sikap warga Jepun terhadap orang-orang Islam yang bermastautin di negeri Jepun dan pelbagai kesannya kepada dasar Amerika serta lain-lain hal. Beliau menyatakan antara lain, beberapa pendapatnya:

* Orang Islam di Jepun menghadapi banyak cabaran dalam masyarakat Jepun akibat imej negatif mengenai Islam yang timbul, terutama laporan-laporan media massa.

* Walaupun menghadapi cabaran demi cabaran namun, masyarakat Islam di Jepun tidak begitu kecewa terhadap warga Jepun.

* Kerajaan Jepun dan masyarakatnya tidak mungkin mengambil sebarang tindakan yang dramatik terhadap golongan minoriti Islam. Ini kerana warga Islam di Jepun tidak begitu ramai dan tidak punyai pengaruh politik.

Menurut Penn selanjutnya seramai kira-kira 14 juta orang Jepun beragama Kristian, iaitu sejak tahun 1549. Anggaran bilangan orang Jepun sendiri yang beragama Islam kira-kira 6,000 orang.

Menurut Penn lagi, di kalangan para pelajar Jepun peringkat sekolah menengah, seramai 75 peratus berpendapat Islam agama yang agresif, 70 peratus berpendapat Islam kurang memberi kebebasan dan 53 peratus mengaitkan Islam dengan negara-negara kurang maju.

Lalu disebut kenyataan Takuo Amir Arai, wakil Persatuan Islam Jepun: “Dalam dunia Islam dewasa ini wujud keadaan seperti peperangan, keganasan, kemiskinan dan kacau-bilau. Inilah yang ditayang oleh televisyen dan oleh itu ramai orang Jepun bersikap negatif terhadap Islam.

Antara cabaran-cabaran utama orang Islam di Jepun ialah mendapatkan makanan halal. Suatu lagi cabaran ialah betapa mahu menunaikan sembahyang lima kali sehari. Satu contoh ialah laporan dalam akhbar Daily Yomiuri mengenai seorang wanita Indonesia berumur 20 tahun yang bekerja di sebuah kilang jahitan dipaksa menandatangani surat berjanji tidak akan bersolat di kilang dan berpuasa pada bulan Ramadan. Namun, orang-orang Islam tidak menyalahkan warga Jepun kerana pelbagai prasangka dan dasar. Ini kerana mereka sebenarnya jahil mengenai Islam atau adat-adat warga asing.

Suatu lagi makalah menyebut mengenai bilangan ramai orang Islam di Jepun ialah lelaki bujang berumur 20 hingga 40 tahun, terutama dari Indonesia, Pakistan, Bangladesh dan Iran. Mereka datang untuk melanjutkan pelajaran dan bekerja.

Makalah ketiga ditulis oleh Profesor wanita Keiko Sakurai dari Universiti Wasede. Menurutnya bilangan orang Jepun yang memeluk agama Islam telah meningkat secara beransur-ansur walaupun tiada statistik jelas diperoleh.

Mereka terbahagi kepada dua bahagian. Pertama, lelaki yang mengenali budaya Islam setelah mengkaji agama Islam atau dunia Arab, iaitu semasa merantau, belajar atau bekerja di negaranegara Islam.

Kedua, wanita-wanita Jepun yang berkahwin dengan orang Islam dari negara-negara lain. Kumpulan ini berupa majoriti wanita Islam di negeri Jepun. Profesor Sakurai memberi dua pendapat:

l Orang-orang Islam asing kira-kira 80 hingga 90 peratus penduduk Islam di Jepun. Mereka datang pada pertengahan 1980-an dan awal 1990-an kerana keperluan-keperluan ekonomi. Ramai datang melalui visa waktu singkat dan bekerja secara haram serta mengahwini wanita tempatan.

l Bilangan orang Islam bukan Jepun kira-kira 60,000 hingga 70,000, majoritinya lelaki. Paling ramai ialah orang Indonesia dan diikuti oleh orang Pakistan, Bangladesh dan Iran.

Pada tahun 2004 terdapat 23,890 orang Indonesia, Pakistan (8,610), Bangladesh (10,724) dan Iran (5,403). Majoriti warga Malaysia di Jepun ialah etnik Cina dan bukan Islam.

Profesor Sakurai juga membuat laporan mengenai peranan pelbagai masjid di Jepun, iaitu bukan untuk menunaikan solat sahaja tetapi juga menjadi tempat berkumpul dan bertukar maklumat. Beberapa masjid juga menerima derma dari pertubuhan-pertubuhan dan orang-

orang perseorangan.

Dalam bulan Ramadan pula ramai keluarga Islam datang untuk berbuka puasa, mengadakan kenduri dan selanjutnya menyambut Hari Raya. Oleh kerana harga tanah dan binaan begitu mahal, bangunan-bangunan atau kilang-kilang serta rumah-rumah diubah suai menjadi masjid.

Menjelang tahun 2003 sebanyak 38 masjid telah didirikan dipelbagai wilayah. Masjid baru pertama dibina oleh para pendatang Islam pada tahun 1992. Sebuah lagi diadakan di kawasan kilang manakala pendatang Islam mengambil sebuah bangunan dua tingkat menjadi masjid.

Pada tahun 2000, menurut laporan Profesor Sakurai lagi, Masjid Tokyo dibina semula atas inisiatif jabatan agama kerajaan Turki. Lain-lain masjid kemudian menjadi masjid Jamek untuk sembahyang Jumaat dan lain-lain majlis agama.

Beliau membuat kesimpulan bahawa majoriti orang Islam di negeri Jepun ialah orang asing di Pakistan, Bangladesh, Indonesia dan Iran, iaitu yang dulu datang mencari kerja. Ramai antara mereka kemudian mengahwini wanita-wanita tempatan.

Walhal dari warga Jepun yang Islam sendirilah terbitnya Quran dengan tafsir dalam bahasa Jepun (808 muka). Peranan mereka dalam pelbagai usaha untuk meningkatkan syiar Islam tidak begitu mendapat perhatian sewajarnya dari majalah Amerika. Kenapa kenyataan Takuo Amir Arai dari Persatuan Islam Jepun hanya sebaris saja?

Penulis ialah konsultan kanan ISIS Malaysia. Pandangan penulis adalah pendapat peribadi dan tidak ada kena-mengena dengan ISIS.

Wednesday, May 12, 2010

GUNUNG FUJI (FUJI-SAN)


Gunung Fuji atau Fuji-san adalah simbol Jepun yang terkenal dan sering digambarkan dalam karya seni dan gambar serta dikunjungi pendaki gunung mahupun pelancong. Gunung ini mempunyai ketinggian 3,776 meter dan berada di kawasan Chubu,Honshu, Jepun.

Jika ada ingin ke Gunung Fuji menaiki bas contohnya dari Stesen Shinjuku hingga ke Stesen Ke 5 Gunung Fuji Bahagian Yamanashi Prefecture, akan memakan masa 2 jam 30 minit.

Di Stesen Ke 5, terdapat banyak kedai cenderahati yang menarik dan restoran yang selesa. Di sinilah tempat yang sesuai untuk membeli ole-ole untuk orang yang tersayang.

Jika anda berpeluang ke Jepun, gunakan kesempatan atau kelapangan yang ada untuk menjejak kaki ke sana kerana pengalaman yang bakal anda alami merupakan satu kenangan manis yang tidak dapat dilupakan sepanjang hayat. Saya pernah sampai ke Stesen Ke 5 suatu masa dulu tetapi tak sempat menjejak kaki ke Stesen 6 dan berikutnya kerana kesuntukan masa.

PERTUKARAN PELAJAR

Saya pernah membaca sebuah artikel yang disiarkan di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 3 Februari, 2004 mengenai seorang pelajar Malaysia yang telah mengikuti Program Homestay di Jepun. Azril Mohd Radzi, 18, adalah salah seorang pelajar yang telah dipilih untuk mengikuti Program Pertukaran Pelajar Antarabangsa yang ditaja oleh Kelab Lion Tokoname, Jepun.

Beliau telah menggunakan sepenuhnya peluang tinggal bersama keluarga angkat untuk belajar budaya dan gaya hidup orang Jepun yang positif seperti menghormati orang tua, menjaga kebersihan, bertolak ansur, menepati masa dan berdisiplin. Beliau yang begitu seronok tinggal bersama keluarga Nakagawa telah berpeluang mengikuti persekolahan di Tokoname Seikai Junior High School. Katanya, semasa tinggal di rumah keluarga angkat, setiap hari, kamus adalah alat penting untuk berkomunikasi kerana mereka tidak faham bahasa Inggeris.

Seorang lagi pelajar, Ahmad Reza Abu Talib, 18, berkata, adat makan orang Jepun agak pelik. "Suatu hari apabila saya dihidangkan dengan sup ketam,saya mahu mengambil ketam itu untuk dimakan. Nenek angkat saya tidak benarkan kerana katanya ketam itu dimasak bukan untuk dimakan tetapi untuk diambil airnya bagi dijadikan sup" katanya.

Tuesday, May 11, 2010

PENGALAMAN HOMESTAY 19 TAHUN YANG LALU

Saya tidak pernah melupakan pengalaman kali pertama tinggal bersama keluarga angkat Jepun di Sebuah Kepulauan Kyushu Selatan Jepun iaitu di Nishisonogi Gun, Nagasaki pada 20 Oktober, 1991. Program Homestay ini ditaja oleh JICA (Japan International Cooperation Agency) dengan kerjasama JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) dan Kerajaan Malaysia iaitu sebuah program yang terhasil dari Dasar Pandang Ke Timur.

Walaupun saya dibekalkan dengan sedikit ilmu mengenai Bahasa Jepun dan persediaan Homestay selama 4 hari Wisma Belia, Kuala Lumpur, ternyata ianya SANGAT BERGUNA bagi menghadapi saat-saat gementar untuk tinggal seorang diri bersama keluarga Jepun yang memangnya terlalu asing bagi saya.

Sebelum melangkah masuk ke dalam keluarga baru ini, saya telah meneliti semula Panduan Homestay yang dibekalkan oleh pihak JPA dan berdoa agar saya tidak ditimpa kesusahan sepanjang bersama mereka kelak.

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik. Bahkan pada hari perpisahan, apabila Lagu “Kyo no hi wa, sayonara” dimainkan maka berlinanglah air mata diantara keluarga baru dengan anak angkatnya itu. Kesedihan yang tidak dapat digambarkan dan yang tidak dapat diluahkan.

Saya ingin berkongsi pengalaman dengan salah seorang pelajar saya yang pernah mengikuti Program Homestay di Oyama City pada tahun 1999 iaitu Cik Wan Shahira Ellani, katanya “Walaupun kamus percakapan saya hilang, namun ia tidak menghalang saya bergaul dengan keluarga angkat dengan penuh mesra. Kami bercakap tentang keluarga dan adat masing-masing. Di hari perpisahan, saya merasa amat terharu. Saya menangis kesedihan dalam keadaan cuaca yang terlalu sejuk”.

Kenangan Homestay tidak habis begitu saja. Kini telah ada kesinambungan hasil kerjasama pihak kerajaan dan NGO merealisasikan lagi Dasar Pandang Ke Timur. Saya telah lama bersedia untuk menaburkan bakti kepada seluruh rakyat Malaysia yang ingin mencari ilmu dan menimba pengalaman di Negara Matahari Terbit ini.

Monday, May 10, 2010

PROGRAM HOMESTAY DI OYAMA CITY, TOKYO


Akhbar popular di Jepun iaitu Mainichi Shimbun dan Shimotsuke Shimbun telah membuat liputan Program Homestay yang dianjurkan oleh Pihak Kelab Antarabangsa Hiroshima dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia pada Tahun 2007 yang lalu.

Rombongan ini diketuai oleh 2 orang Koordinator yang berpengalaman luas didalam bidang "Homestay Programme" terutamanya di Jepun sejak tahun 1999.

Sepanjang tinggal bersama keluarga angkat di Oyama City, Tokyo, Jepun ini, pelbagai aturcara telah disusun dengan begitu rapi oleh pihak pengurusan dengan penglibatan sepenuhnya anggota keluarga Jepun dengan pihak peserta. Tinggal dengan keluarga angkat dan belajar mengenai budaya mereka adalah sesuatu yang amat menarik. Selain itu peserta dibawa oleh keluarga angkat menjalankan aktiviti harian mereka supaya peserta dapat mengalami pengalaman sebenar tinggal bersama keluarga angkat Jepun.

Lawatan ke Junior High School adalah acara yang paling menyeronokkan kerana terdapat pelbagai aktiviti persekolahan yang melibatkan peserta dengan penuntut Jepun. Antara aktiviti yang dijalankan sepanjang lawatan ke sekolah berkenaan ialah Persembahan Tarian Tradisonal Malaysia, Belajar Bermain Koto iaitu sejenis alat muzik tradisional, Tea Ceremony, Belajar Memakai Kimono, origami dan mengikuti pembelajaran dalam bilik darjah.


Peserta yang terdiri daripada pelajar tingkatan satu hingga tingkatan 5 yang pernah mengikuti program seperti ini sejak tahun 1999 telah menunjukkan kecemerlangan didalam pelajaran dan berjaya menjawat jawatan penting dalam kerajaan dan sektor swasta.

Program ini mendapat sokongan kuat daripada Kerajaan Malaysia amnya dan Kementerian Pelajaran Malaysia khasnya kerana ianya telah menepati Dasar Kerajaan iaitu Dasar Pandang Ke Timur yang telah dilancarkan sejak 28 tahun yang lalu.

DASAR PANDANG KE TIMUR


LATAR BELAKANG

-DIUMUM OLEH MANTAN PM TUN DR MAHATHIR PADA 8 FEBRUARI 1982 SEMASA PERSIDANGAN "5THJOINT ANNUAL CONFERENCE OF MEJECA/JAMECA DI HOTEL HILTON KUALA LUMPUR.

-MALAYSIA MEMPUNYAI KEBOLEHAN ASAS UNTUK MENJADI NEGARA PERINDUSTRIAN DI ASIA SELEPAS JEPUN DAN KOREA. MALAYSIA PERLU MENGALIH PANDANGAN KEPADA NEGARA TIMUR SEPERTI JEPUN, KOREA DAN TAIWAN.

-NEGARA BARAT HILANG KEUPAYAAN DALAM EKONOMI, MEMENTINGKAN KESELESAAN HIDUP DAN TIDAK LAGI MEMENTINGKAN KESANGGUPAN DAN KEUPAYAAN BEKERJA.

-PROGRAM YANG DIPERKENAL :
-PENGGUNAAN JAM PERAKAM WAKTU KERJA.
-PENGGUNAAN TANDA NAMA
-PENUBUHAN PASUKAN MENINGKAT MUTU KERJA.
-KONSEP PEJABAT TERBUKA
-PERKHIDMATAN KAUNTER/PERKHIDMATAN BAYARAN BIL SETEMPAT.
-FAIL MEJA DAN MANUAL PROSEDUR KERJA.
-TUJUAN MENGUBAH STRUKTUR PENTADBIRAN NEGARA YANG BOLEH MENDORONG KAKITANGAN AWAM MENINGKATKAN KECEKAPAN DAN DAYA PENGELUARAN MEREKA.


OBJEKTIF

UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN, KECEKAPAN, PENGETAHUAN SERTA MENERAPKAN NILAI-NILAI KERJA YANG POSITIF DARI JEPUN DAN KOREA DALAM MENINGGIKAN PENGHASILAN KERJA.
-UNTUK MENINGKATKAN DAYA PENGELUARAN DAN MUTU KERJA DAN BUKAN UNTUK MENGENEPIKAN PERKARA YANG BAIK YANG BOLEH DIPELAJARI DARI NEGARA-NEGARA LAIN.
-TIDAK BERMAKNA MEMBELI SEMUA BARANG ATAU MEMBERI SEMUA KONTRAK KEPADA SYARIKAT-SYARIKAT NEGARA TIMUR MELAINKAN TAWARAN MEREKA ADALAH TERBAIK.


PROGRAM-PROGRAM YANG TELAH DIJALANKAN DI BAWAH DASAR PANDANG KE TIMUR

1.LATIHAN PERINDUSTRIAN DAN TEKNIKAL
2.PROGRAM PENGAJIAN AKADEMIK
3.PROGRAM PENGAJIAN TEKNIKAL
4.PROGRAM PENGAJIAN EKSEKUTIF
5.HUBUNGAN DENGAN INSTITUSI-INSTITUSI
6.SKIM LATIHAN PEMBANGUNAN USAHAWAN


STRATEGI

DITUJUKAN KEPADA PENERAPAN NILAI-NILAI DAN ETIKA KERJA YANG TERDAPAT DI JEPUN DAN KOREA DENGAN CARA-CARA BAGAIMANA UNTUK MENINGGIKAN DAYA PENGELUARAN NEGARA DAN MUTU KERJA, MEMBANGUN SATU MASYARAKAT MALAYSIA YANG TEKUN, RAJIN, BERDISIPLIN DAN BEKERJA MENGIKUT NILAI-NILAI DAN ETIKA KERJA YANG BAIK.
WUJUD SATU PASUKAN KERJA YANG BERKESAN DAN DAPAT MENINGKATKAN PRODUKTIVITI NEGARA
-NILAI-NILAI DAN ETIKA KERJA
-KERAJINAN DAN DISIPLIN KERJA
-KESETIAAN KEPADA NEGARA DAN ORGANISASI
-KEUTAMAAN KEPADA KEPENTINGAN KUMPULAN DAN TIDAK DIRI
SENDIRI
-DAYA PENGELUARAN DAN MUTU KERJA
-PENINGKATAN DAYA PENGELUARAN, MUTU KERJA DAN KECEKAPAN.
-PENGURANGAN PERBEZAAN DAN JURANG ANTARA EKSEKUTIF DAN
PEKERJA
-SISTEM PENGURUSAN YANG MEMENTINGKAN KEJAYAAN JANGKA
PANJANG.


MASALAH PELAKSANAAN

-OBJEKTIF DASAR
-TERLALU AM
-PELAKSANAAN MERANGKUMI SEMUA RAKYAT
-HANYA PEGAWAI DAN KAKITANGAN KERAJAAN
-PEMBIAYAAN LATIHAN
-MASALAH DALAM LATIHAN
-PENGIKTIRAFAN IJAZAH
-PELANGGARAN SYARAT PERJANJIAN
-MENINGGALKAN LATIHAN
-SIKAP NEGATIF
-ENGGAN MENGIKUT SENAMAN DAN BERGAUL


MASALAH DASAR DARI ASPEK LAIN

-PENGUBALAN DASAR
-PERLU KAJIAN TELITI
-LIBATKAN PENTADBIR YANG DIPERTANGGUNGJAWABKAN
-TIDAK HANYA PROGRAM LATIHAN DAN KURSUS
-KEBERKESANAN KE ATAS PRODUKTIVITI SUKAR DIUKUR
-PENGURUSAN JEPUN TIDAK ‘PORTABLE’


LANGKAH MENGATASI MASALAH PELAKSANAAN

-KURIKULUM SEKOLAH
-JANGKAMASA PELAKSANAAN
-KAJIAN MENDALAM MENGENAI NILAI-NILAI YANG SESUAI
-SISTEM PENGHARGAAN


RUMUSAN

MALAYSIA MENGORAK LANGKAH UNTUK MEMPERBAIKI SISTEM PENTADBIRAN NEGARA MELALUI PENGALAMAN NEGARA-NEGARA TIMUR DISEBABKAN NEGARA BARAT TELAH KEHILANGAN KEUPAYAAN MEREKA DALAM PEMBANGUNAN EKONOMI, MEMENTINGKAN KESELESAAN HIDUP DAN TIDAK LAGI MEMENTINGKAN KESANGGUPAN DAN KEUPAYAAN BEKERJA.